Syv tips til at forbedre din SEO via Screaming Frog

Det kan ofte være svært at danne sig et overblik over, hvilke SEO-tiltag som kan forbedres på ens hjemmeside. Ja faktisk, så kan det være uoverskueligt at tænke på, hvor man skal starte med den tekniske og visuelle analyse af ens websted.

I denne guide får du en introduktion og selvfølgelig tips til SEO-programmet, som er elsket og værdsat af alle SEO-specialister, -generalister og digitale markedsføringskonsulenter verden over – nemlig Screaming Frog. Når du har læst denne guide, er du parat til at forbedre din hjemmeside – og dermed påvirke søgemaskineoptimeringen i en positiv retning. Velkommen til!

screaming-frog

Hvad er Screaming Frog?

Screaming Frog er en applikation, der kan fejlfinde og visualisere tekniske problemstillinger på din hjemmeside. Programmet fungerer som en spider, der på sin vis minder om den måde, en søgemaskine som f.eks. Google crawler din hjemmeside. Det er smart, da du dermed kan forbedre udfordringer på din hjemmeside – og optimere dem i en positiv retning.

Programmet kan hentes til hhv. PC (Windows), Mac og Linux, og findes i en gratis og betalt version. I gratis versionen kan du maksimum crawle 500 URLs, ligesom diverse tekniske features ikke vil ikke være tilgængelige – f.eks. kan du ikke få vist, hvilke sider som har struktureret data implementeret eller integrere dataen fra Google Analytics.

Kender du ikke til struktureret data, har jeg skrevet en introduktion til emnet lige her

Anyway, tilbage til Screaming Frog! Premium versionen af programmet koster 149 £ (ca. 1235 dkk) om året, hvor du får adgang til alle features. Dog kan du med fordel teste gratis versionen i en periode, og derefter beslutte, om en licens er nødvendig. Det er dog igen værd at bemærke, at du kun har begrænset med adgang til diverse features i gratis-versionen.

Hvorfor skal jeg bruge Screaming Frog?

Programmet har mange uundværlige funktioner, som gør det muligt at optimere ens hjemmeside i forhold til brugeroplevelse og søgemaskiner. Du kan eksempelvis finde ud af følgende om dit websted:

  • Om der er for store billeder
  • Om der meta tags, som er for lange ift. visning i SERP’en
  • Om der er 404-links – både interne og eksterne
  • Om du har korrekte headline-tags (H1, H2, H3 osv)
  • Om der er canonicals links
  • … og meget mere

Syv tips, som kan forbedre din hjemmeside

Screaming Frog kan rigtig mange ting. Nogle af funktionerne er svære at bruge, mens andre er markant nemmere at gå til. Jeg har samlet syv tips, som primært er nemme at bruge. Det kommer selvfølgelig an på hvilket CMS du benytter. Hvis du f.eks. bruger WordPress, så er du allerede godt stillet i forhold til at forbedre din hjemmeside SEO-wise.

1. Tjekke om metatags er den korrekte længde – og fængende!

2. Få overblik over dine billedstørrelser og alt-tekster

3. Finde ødelagte links (404-sider)

4. Analysere redirects (omdirigering) ved migration af side

5. Integration af G Suite produkter og andre SEO værktøjer

6. Crawle din side, som Google vil gøre det

7. Verifikation af dit schema markup

1) Tjekke om metatags er den korrekte længde – og fængende!

Det er vigtigt, at dine metatags har den rette længde, men samtidig også er fængende. Når din hjemmeside bliver eksponeret på Google ud fra et specifikt søgekriterie, har du kun et vis antal tegn at gøre godt med. Et eksempel er følgende:

for langt meta tag screaming frog

Ovenstående eksempel viser, at metabeskrivelsen er for lang og skal rettes. Men hvad hvis du har flere sider, hvor metabeskrivelsen eller titlen er for lang? For at finde ud af det er det her, vi tager Screaming Frog i brug. Ved at indtaste domænet i programmet og derefter navigere til Overview -> Meta Descriptions får vi et indblik i, hvilke metabeskrivelser som er for lange, for korte, duplikerede eller andre kritiske ting, som skal forbedres.

screaming frog overblik over meta

Når du har dannet dig et overblik over hvilke sider som skal optimeres, er det bare at finde dem i backenden på din hjemmeside. Bruger du WordPress, kan du med fordel installere Yoast SEO (Lur’ mig, ikke om du allerede har gjort det? ;)), og navigere til SEO -> Værktøjer -> Masse-redigering. Her kan du redigere dine metatitler og -beskrivelser i bulk – hvilket er nemmere end at klikke ind på hver side.

Hos Amplify har vi endda lavet en mindre applikation, som kan hjælpe dig med at skrive fængende metatitler- og beskrivelser. Dette kan være med til at øge din CTR (click-through-rate) og dermed øge antallet af besøgende via de organiske søgeresultater på Google. Du finder vores CTR-tool lige her.

2) Få overblik over dine billedstørrelser og alt-tekster

En hjemmeside skal indlæses hurtigt. Derfor bliver der stillet krav til, hvordan dit content bliver loaded – specielt billeder. Den mest populære søgemaskine, Google, analyserer primært din hjemmeside via mobil versionen – også kaldet Mobile-first indexing. Så hvad betyder det for dig? Det betyder, at du skal have fokus på, hvordan billeder bliver indlæst, hvor meget det fylder, og hvilket format dine billeder er i.
I denne sammenhæng er alt-tekster også vigtige. Kort sagt, så beskriver alt-tekster dine billeder i en skriftlig kontekst. Det er især relevant for brugere med helt eller delvist nedsat syn samt brugere, som benytter sig af en skærmlæser eller har en dårlig internetforbindelse. Dermed kan de få en beskrivelse af, hvad billedet indeholder og betyder, hvis de ikke kan se det.

Du kan læse meget mere om, hvad Google anbefaler som best practice indenfor optimering af billeder lige her.

At indsætte et billede på et websted er derfor ikke lige så enkelt som at uploade et festbillede på dit yndlings sociale medie. Der skal tages højde for størrelsen på selve billedet samt dimensionerne på denne. Via Screaming Frog kan du både se, hvor meget dine billeder fylder, og hvilke der mangler alt-tekster. Dette findes under Overview -> images.

screaming frog billedestørrelse

Når du har fundet listen af billeder, kan du med fordel sortere dem efter størrelse og dernæst trykke på ‘’Inlinks’’ i bunden af programmet. Dermed kan du få et indblik i, hvilke billeder som fylder mest, og hvor disse er placeret henne på din hjemmeside.

Herefter skal du finde en metode til at beskære og/eller komprimere dine billeder. Det kan du f.eks. gøre i Photoshop. Hvis du kun skal komprimere dine billeder, kan du med fordel benytte dig af online services såsom Compress PNG eller TinyPNG.

3) Finde ødelagte links (404-sider)

Med Screaming Frog har du også mulighed for at finde ødelagte links, som enten peger til eksterne kilder eller tidligere undersider på dit websted. Det er generelt velset, at disse links bliver fixet, så de bliver omdirigeret til den korrekte nye side eller tilsvarende indhold, som fremgik på den nu ‘’ødelagte’’ side. Ikke kun for en søgemaskines skyld, men også for brugeroplevelsen.

Eksempelvis er det meget oplagt at lukke ned for siden, hvis man ikke bliver omdirigeret til det rette indhold – det vil alt andet lige skabe en dårlig brugeroplevelse. Derfor er det vigtigt, at du får styr på disse links. Det gør du på denne måde:

ødelagte links – 404 sider

Ligesom med listen af billeder har du mulighed for at finde linksenes placering på dit websted – og i evt. hvilken ankertekst.

Udover 404-sider har du også mulighed for at se, hvilke redirects der faktisk virker, hvilke links der bliver blokeret af robots.txt og meget mere. Generelt bør du være opmærksom på, hvilke response codes (svarstatuskoder) din server udsender til klienten, som besøger din hjemmeside, da det kan have indflydelse på, hvordan en søgemaskine indekserer den.

4) Analysere redirects (omdirigering) ved migration af side

Har du fået lavet en ny hjemmeside, og vil du sikre, at den eksisterende SEO-værdi vil blive ‘’overført’’, er det vigtigt, at dine redirects sidder lige i skabet. Ellers vil du potentielt miste SEO-værdi, hvis Google indekserer en af dine gamle landingssider højt, og du ikke fortæller søgemaskinen, at indholdet evt. har skiftet placering.

Med Screaming Frog har du mulighed for at sikre, at migrationen fra den nye til den gamle side er gjort på en ordentlig måde, og at alle redirects er lavet.

Først skal du skifte mode fra Spider til List. Dette gøres under Mode i menuen:

screaming fro former urls

Når dette er gjort, skal du uploade listen med dine gamle URLs. Der er flere valgmuligheder, men jeg har valgt at gøre det manuelt:

Herefter skal du sætte programmet til at følge dine redirects. Dette gøres under Spider -> Advanced -> Always Follow Redirects.

screaming frog all redirects

Når crawlingen er blevet gennemført, vælger du Reports -> Redirects -> All Redirects, hvorefter du kan downloade en .CSV fil, som du kan importere til f.eks. Excel eller Google Sheets og analysere resultaterne der.

For en god ordens skyld har jeg lavet et udsnit af et eksempel, hvor du kan se, at en af Amplifys kunders redirects er lavet, som de skal, og sender trafikken videre til den ønskede URL.

screaming frog redirect analyse

5) Integration af G Suite produkter og andre SEO værktøjer

Via Screaming Frog har du faktisk mulighed for at kombinere flere forskellige former for data, og dermed analysere, hvordan du kan optimere din hjemmeside. Et eksempel kan være følgende:

Landingssider med manglende meta tags (jf. Screaming Frog) har ofte en lav CTR (click through rate), da brugeren ikke bliver påvirket til at besøge siderne. Ved ligeledes at kigge på mængden af trafik og den gennemsnitlige placering på den specifikke side kan du med fordel optimere på dette. I det tilfælde bruger du Screaming Frog til at finde sider med manglende meta tags, samtidig med du interagerer med dataen fra hhv. Search Console (gennemsnitlig placering og kliks) og Analytics (trafik til siden).

Via Screaming Frog har du mulighed for at forbinde med følgende API’er:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • PageSpeed Insights
  • Majestic
  • Ahrefs
  • Mozscape

For at forbinde med diverse API’er skal du, inden du begynder at crawle din hjemmeside, forbinde med disse. Dette gøres via API funktionen i højre side:

screaming frog api

I dette eksempel har jeg gjort det med tre forskellige; Google Analytics, Google Search Console og Ahrefs. Dernæst har jeg mulighed for at sammenligne data fra de tre kilder og dermed analysere hver enkelt landingsside, og hvordan disse kan optimeres.

6) Crawle din side, som Google vil gøre det

Screaming Frog har sin måde at crawle en hjemmeside på, når den skal visualisere og fortælle, hvordan du kan optimere den. Men faktisk kan du også få programmet til at crawle hjemmesiden, som det var Google. Hvorfor er det relevant, tænker du?

Det er det fordi, at det er Google, som afgør, hvordan din hjemmeside skal indekseres – og dermed hvordan den skal rangeres. Desuden indexerer søgemaskinen også din hjemmeside ud fra et mobile-first principt (som nævnte tidligere i denne blog) – dvs. at den crawler din hjemmeside, som var den en mobilenhed. At du kan ændre denne indstilling i Screaming Frog er vigtig på grund af to faktorer:

1. Ved at efterligne Googlebot Smartphone crawleren kan du hurtigt finde ud af, hvilke problemer Google kan have, når den crawler og render din hjemmeside ud fra et mobile-first princip

2. Ved brug af Google Smartphone User-Agenten i programmet kan du sammenligne dine crawls og Googles egne, når du skal analysere server logfiler – for at se hvor forskellen ligger.

Dette gøres relativt nemt. Ved at vælge Configuration -> User-Agent i menuen, kan du nemt skifte dette.

7) Verifikation af dit schema markup

Struktureret data er det nye sort, hvis du spørger mange SEO-specialister. Det skal ses i lyset af, at det kan bane vejen for at din hjemmeside bliver mere synlig i de organiske søgeresultater. Med struktureret data kan du gøre gøre følgende:

  • Få vist antallet af anmeldelser, prisen og lager tilgængelighed direkte i SERP’en, når det gælder produkter.
  • Vise dine ofte stillede spørgsmål og svarene direkte i SERP’en. Dermed kan brugeren få et svar direkte og klikke videre ind på din side, hvis vedkommende ønsker at vide mere.
  • Give brugeren mulighed for at se, hvilke arrangementer du afholder i den næste stykke tid.
  • … og meget mere. Faktisk har Google en liste over, hvad du kan få vist, hvis du strukturer dine data. Husk dog, at det er op til søgemaskinen selv, om den vil vise det eller ej.

Disse data skal dog valideres, så de er korrekt opsat – og det kan du bruge Screaming Frog til. Inden du begynder crawlen af hjemmesiden, skal du i menuen navigere til Spider -> Extraction. Herinde kan du vælge hhv. JSON-LD, Microdata, og RDFa. Det kommer dog an på, hvordan du har valgt at strukturere din data. For god orden skyld har jeg valgt dem alle. Udover kan du med fordel vælge Schema.org Validation og Google Rich Result Feature Validation, da du hermed ikke skal ind på Google eget valideringsværktøj for at se, om de data, du har struktureret, vil blive vist på søgemaskinen.

Efter programmet har gjort sit arbejde, kan du tage et kig under Overview -> Structured Data for at se, om der er noget, som skal rettes:

Det var de syv tips, som jeg havde at byde på. Du kan bruge Screaming Frog til meget meget mere, men med disse tips er du i hvert fald klædt godt på til at kunne optimere de mest basale muligheder – specielt hvis du først nu er gået i gang med at undersøge søgemaskineoptimering og dine muligheder for øget organisk trafik.

Har du spørgsmål til Screaming Frog eller SEO generelt?

Ved at undersøge hvilke søgeord, dine største konkurrenter går efter, kan du få inspiration til din egen søgeordsanalyse.

Rangerer de på søgeord, du også burde rangere på? Og er der huller i markedet?

Bliv endnu klogere

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Skriv et svar