Semantisk SEO – sådan laver du SEO til mennesker frem for maskiner

Semantisk SEO…

Hvad er det for en størrelse? Hvorfor skal du kende til det, hvis du vil øverst på Google? Og hvordan laver du det i praksis?

Det går jeg i dybden med i dette blogindlæg.

Dette er en test

Hvad er semantisk SEO?

For at forstå semantisk SEO, skal du først og fremmest kende til SEO aka søgemaskineoptimering. Gør du ikke allerede det, så læs om SEO her først, og kom tilbage til indlægget her bagefter.

Okay, lad os så kort dykke ned i semantik – og ikke mindst semantisk SEO.

I korte træk betyder semantik ‘betydningen bag sproget’. Uden at vi skal bevæge os for dybt ned i læren om dansksprogets konventionelle retningslinjer, så er det stadig meget godt at forstå den grundlæggende betydning bag ‘semantik’, før du bevæger dig ud i semantisk SEO.

Semantik kigger groft sagt på indholdet bag ord og sætningers betydning. Sætter vi den viden i SEO-perspektiv, handler semantisk SEO grundlæggende om at skrive indhold ud fra emner frem for traditionelle søgeord eller ‘keywords’.

Når du skriver indhold til din hjemmeside, skal du altså tænke på konteksten bag ordene, som du bruger i indholdet; du skal kigge på sammenhængen mellem dine keywords og ikke bare proppe en masse relevante søgeord i din tekst (som man tidligere plejede at gøre) – den “klassiske” tilgang til at skrive SEO-tekster.

Er du stadig ikke helt med på semantisk SEO-bølgen, skal jeg nok holde dig i hånden med den følgende guide.

1. Forstå søgeintentionen

Når din målgruppe søger på Google, har de en hensigt med deres søgning; også kaldet ‘Search Intent’. De søger svar på noget specifikt. At have dette i baghovedet, når du skal skrive indhold til din side, er det smarteste træk, du kan lave, da et match mellem brugerens søgeintention og indholdet på din hjemmeside er vejen til Googles hjerte. Det giver med andre ord dit website langt bedre placeringer på søgeresultater.

En brugers søgeintention afhænger stærkt af, hvor de er i kunderejsen. Søger de information? Skal de købe et produkt? Finde en service eller den bedste løsning, som kan opfylde deres behov?

Med andre ord: Hvad er deres søgeintention?

Der skelnes mellem fire typer af søgeintentioner: Informationssøgning, kommercielt undersøgende søgning, transaktionssøgninger og navigationssøgninger. Jeg har skrevet et blogindlæg om netop disse, som du med fordel kan læse.

2. Tænk i emner – ikke kun søgeord

Jeg har nævnt det tidligere, men minder dig lige om det igen. Semantisk SEO handler om at tænke i emner; du skal dog ikke glemme dine søgeord!

Google-algoritmens evne til at forstå hjemmesiders indhold betyder, at dine udvalgte søgeord muligvis ikke indgår i alle søgeresultater, selvom de kredser om den samme søgeintention. Du skal altså overveje, hvad dine søgeord rent faktisk handler, om inden du bruger dem i dit indhold.

En anden side af sagen er, at algoritmens forståelse af dit indhold kan lade dig rangere på søgeord, som du egentlig ikke rigtigt bruger på din hjemmeside. Det skyldes, at Google mener, at dine emner og indhold faktisk er det samme som det Googlede søgeords relaterede emner og indhold. Det er jo ret fedt!

Desuden giver det dig mere frihed at tænke emner i stedet for søgeord. På den måde kan du også levere mere fyldestgørende og nyttig indhold til dine besøgende, hvilket i sidste ende kan lede til en konvertering, eller at dine besøgende vender tilbage efter mere information.

3. Kend din målgruppe

Du har helt sikkert overvejet, hvem din target-målgruppe er, da du startede din virksomhed op. Og de målgrupper skal du også huske, når du skriver indhold til din hjemmeside.

Forskellige målgrupper bruger forskellige ord og begreber for emner, som har en relevans for dem. Det betyder, at du skal sætte dig i din målgruppes position og sørge for at bruge samme ord, som de ville bruge i deres Google-søgning.

Nu hvor algoritmen har en større semantisk forståelse af dine tekster og derfor kan forstå dit indhold, kan den også vurdere, hvorvidt du formulerer dig i læserens øjne. Google er altså blevet skarp til at kende sit publikum ud fra deres “måde” at foretage søgninger, og derfor holder den også øje med om du skriver dit indhold på deres “måde”.

Hvis din målgruppe for eksempel er makeup-artister, er det vigtigt, at du skriver “blush” i stedet for “kindrødt” eller “det røde, som giver dig farve på kinderne”, da det ikke er et korrekt term i den professionelle makeup-artist verden.

Du kan altså risikere, at algoritmen vurderer, at du ikke formulerer dig i læserens øjne og derfor heller ikke kan levere det, som brugeren søger efter. I sidste ende bliver du derfor ikke synlig på ellers relevante søgninger, og du går på den måde glip af trafik fra din target-målgruppe..

Endnu værre kan forkerte formuleringer have en negativ effekt på din bounce rate (og derfor din Google ranking), hvis læseren bliver irriteret og forlader din side, fordi du ikke har relevant indhold i deres øjne grundet forkerte formuleringer i forhold til dét, du leverer.

Du kan med fordel tænke din viden om semantisk SEO ind i din content-strategi, hvis du vil rangere højere på Google
Du kan med fordel tænke din viden om semantisk SEO ind i din content-strategi

Få hjælp til at gøre dit SEO-arbejde semantisk!

Vil du gerne kaste dig ud i semantisk SEO og få din hjemmeside til at rangere – uden at være propfyldt med unødvendige søgeord?

Kontakt mig eller en af mine kollegaer i Amplify via 70 60 50 28 eller info@amplify.dk for af få hjælp til SEO.

Bliv endnu klogere

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Skriv et svar