Google My Business – sådan opsætter du dit online visitkort
Næsten alle kender til søgemaskinegiganten Google. Og de fleste bruger Google, når de vil have oplysninger om en virksomhed. Derfor er det som virksomhed vigtigt at være synlig på Google – og ikke mindst fremstå interessant og relevant for sine potentielle kunder.
Men hvordan gør du og din virksomhed så lige det? Det skal vi sammen prøve at finde ud af i dette blogindlæg. Vi vil i fællesskab tage et stort skridt i forhold til din online tilstedeværelse. Og det gør vi gennem det hyppigt benyttede værktøj Google My Business.
1. Hvad er Google My Business?
Men hvad er Google My Business, og hvad kan det gøre for lige netop din virksomheds tilstedeværelse på Google? Svaret? En hel del!
Når dine kunder søger efter din virksomhed, er de på udkig efter information, som de ikke kendte i forvejen eller var usikre på. Og den information skal de selvfølgelig have. Og her kommer Google My Business ind i billedet!
Google My Business er nemlig dit online visitkort, der indeholder alle relevante oplysninger, som en nysgerrig kunde skal bruge for at komme i kontakt med lige netop din virksomhed.
Derfor er det vigtigt, at de indtastede oplysninger er korrekte og opdaterede. For hvad sker der, hvis din Google My Business ikke er opsat korrekt?
Lad mig prøve at illustrere med et eksempel:
Du har en blomsterhandler i Karlslunde, hvor du sælger flotte buketter. Desværre har du forsømt din Google My Business. Og derfor går du glip af et salg.
For en dag kører en mand gennem Karslunde i håb om at finde en butik, hvor han kan købe en buket. Han kender dog ikke byen så godt, så han søger efter “blomsterhandler” på Google.
Dog viser Google, at den nærmeste åbne butik ligger i Hvidovre – på trods af at din forretning med den perfekte buket ligger lige rundt om hjørnet. Det ved Google bare ikke, fordi din Google My Business ikke er opsat korrekt.
2. Giv dine kunder den nødvendige information
Så hvordan opsætter du så din Google My Business korrekt?
Først og fremmest skal du sørge for at udfylde al den grundlæggende information. Informationen, som Google My Business skal bruge, er i bund og grund den samme, som du har indsat på din hjemmeside – oplysninger, som en potentiel kunde skal bruge for enten at kontakte eller besøge din forretning.
Følgende oplysninger skaber fundamentet for en velfungerende Google My Business og tager udgangspunkt i den opdigtede iværksætter Jørgen Jensen, som driver en velrenommeret YoYo-butik.
Firmanavn samt kategori, der beskriver de services, som lige netop din virksomhed tilbyder. Google har allerede prædefineret en lang række forskellige virksomhedskategorier. Da YoYo-butik ikke er en kategori, der findes i denne samling, vælger Jørgen det, der ligger nærmest; legetøjsbutik.
Din virksomhedsadresse, som er utrolig vigtig. Det er jo den, som dine kunder skal bruge for at kunne finde frem til din forretning. Google Maps, som mange benytter til at finde vej, trækker data fra Google My Business, så derfor er det vigtigt, at adressen er indsat korrekt – ellers risikerer du at havne i samme situation som blomsterhandleren fra Karslunde. Den slags scenarier vil Jørgen ikke havne i, så derfor har han indsat sin virksomheds adresse.
Butikkens åbningstider sørger for, at en kunde ikke tager forgæves ud til en lukket forretning. Det er selvfølgelig vigtigt at indsætte sine normale åbningstider – men også at løbende opdatere tiderne i forbindelse med helligdage eller andre ændringer. Jørgen vil for eksempel gerne tilbringe sine weekender og påsken uden arbejde – og i ny og næ skal han jo også til Yoyo-konference. Så det fortæller han sine kunder.
Kontaktinformationen skal opsættes, så kunderne ved, hvordan de kan finde frem til dine produkter og/eller services. Kontaktinformation indebærer butikkens telefonnummer og hjemmeside. På den måde kan dine kunder hurtigt kontakte dig med relevante spørgsmål, ligesom de hurtigt kan ind på din hjemmeside og se alt det, din virksomhed tilbyder. Jørgen vil gerne gøre nemt for kunderne og indsætter derfor sin kontaktinformation.
Introducér din virksomhed, og giv dine kunder lyst til at se, hvad du kan tilbyde dem. Du kan, ligesom Jørgen, benytte virksomhedsbeskrivelsen som samtalestarter mellem dig som butiksejer og en potentiel kunde, der leder efter de produkter, du sælger. Derfor er det vigtigt, at du udtrykker dig på en måde, der får forbipasserende Google-brugere til at ville se mere af din forretning. Det har Jørgen gjort med en k
3. Ekstraopgaver, der giver din Google My Business topkarakterer
Når du har udfyldt basis-informationen i din Google My Business, har du skabt det fundamentale grundlag for en velfungerende virksomhedsprofil på Google. Når fundamentet er støbt, er det tid til at bygge huset færdigt – og det gør du ved hjælp af anmeldelser og visuelt indhold i form af billeder af din forretning.
Ved at lægge billeder op på din Google My Business profil giver du dine potentielle kunder en virtuel tur i din forretning, inden de har besøgt den fysisk. Det giver dem en forhåndsfornemmelse af, om det er et sted, som de har lyst til at besøge – og i bedste udfald: handle i.
Billeder kan vise forskellige elementer af din virksomhed. Det kan være de fyldte varehylder, det glade personale, atmosfæren i løbet af en ganske almindelig hverdag og/eller facaden på forretningen, så kunderne ved, hvad de leder efter, hvis de beslutter sig for at tage forbi til ‘et lille kig’.
En anden ekstraopgave, der vil gøre din Google My Business profil fuldendt, er den gode omtale. Kunder lytter til hinanden og benytter gode anmeldelser, når de selv skal bruge samme produkt eller service. Derfor er det et godt træk at spørge dine kunder, om de vil anmelde deres besøg hos dig og dermed ‘skabe lidt larm’ for din forretning. For det betyder virkelig noget i sidste ende.
Butikker, som får hyppige og gode anmeldelser på deres Google My Business, har nemlig større sandsynlighed for øget synlighed i søgeresultaterne. Det er nemlig ikke interessant for en potentiel kunde at se en forretning, som hverken har anmeldelser eller opdaterer deres Google My Business jævnligt.
4. Snydekoder til at fuldende dit online visitkort
Hvis du sælger fysiske produkter, ligesom Jørgen sælger YoYoer, er det meget relevant for dig at oprette produkter i din Google My Business. Her giver du Google – og de brugere, som har fundet din forretning på Google – lov til at se, hvilke produkter eller services du kan tilbyde. Nedenfor har Jørgen oprettet sin mest populære vare; Super YoYo.
Udover produkter er der andre måder, hvorpå du kan invitere forbipasserende ind i din forretning. Du kan for eksempel poste opslag, der omhandler milepæle eller andre vigtige elementer, som er værd at kaste lys over. Ligeledes kan der ligge en stor begivenhed lige om hjørnet, som du gerne vil fortælle dine kunder om – for eksempel butikkens fødselsdag, lagersalg eller andet, som dine kunder vil finde interessant.
5. Har du brug for hjælp med din Google My Business?
Har du behov for hjælp til enten at opsætte eller rette din Google My Business, sidder vi i Amplify klar til at hjælpe dig videre.
Kontakt os derfor gerne på 70 60 50 28 eller info@amplify.dk, hvis du har brug for
rådgivning om din Google My Business.
Bliv endnu klogere
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.