Canonical tag

Canonical tags er en vital en del af den tekniske del af søgemaskineoptimering (SEO). I denne lille guide kan du blive klogere på canonical tags – hvad de er, hvorfor du skal bruge dem, og hvordan du opsætter og bruger dem i praksis.

Dette er en test

Hvad er et canonical tag?

Et canonical tag er et kodestykke i HTML-koden på din hjemmeside, der fortæller Google, hvilke af flere identiske sider, der skal indekseres og vises i søgeresultaterne. 

Dette er især relevant på webshops, hvor filterfunktionen på produktsider kan have flere URL’er på grund af filterfunktion. Men det kan også være relevant på hjemmesider med flere sproglag, hvis man genbruger indhold på flere URL’er, eller hvis en side kan tilgås via flere adresser – typisk med og uden www. eller med og uden https://.

Den side, hvis URL man anvender i sit canonical tag, vil være den kanoniske webadresse (canonical URL). Læs mere om kanoniske webadresser på Google Developers.

Hvorfor er canonical tags vigtige?

Duplikeret indhold er no go inden for SEO, da Google straffer duplikeret indhold med dårligere placeringer. Derudover kan genbrugt indhold gøre det svært for Googles crawlere at indeksere dit website og vælge den URL, du ønsker skal rangere på et ønsket søgeord.

Lad mig komme med et eksempel fra den virkelige web-verden – nærmere bestemt H&M’s danske webshop. Her finder du en kategoriside med kjoler. På siden kan man sortere efter farve, størrelse, længde og en masse andre parametre. Dette er potentielt en SEO-faldgrube, fordi det i søgemaskinernes optik giver et utal af webadresser med duplikeret indhold, da URL’en vil ændre sig for hver filtrering.

Her er sidens oprindelige URL samt URL’en efter en filtrering, hvor jeg har filtreret efter beige kjoler.

				
					https://www2.hm.com/da_dk/dame/produkt/kjoler.html
				
			
				
					https://www2.hm.com/da_dk/dame/produkt/kjoler.html?sort=stock&colorWithNames=beige_f5f5dc&image-size=small&image=model&offset=0&page-size=36
				
			
Hvad er canonical tags?

Og det er her canonical tags kommer ind i billedet – og det ved H&M’s SEO-hold godt. Derfor har de opsat et canonical tag, der indeholder sidens webadresse uden filtrer – denne webadresse er altså den kanoniske URL.

Dermed vil den kanoniske URL altid være https://www2.hm.com/da_dk/dame/produkt/kjoler.html, selvom URL’en ændrer sig for hver filtrering.

Sådan opsætter du canonical tags

Canonical tags skal bo i <head>-sektionen i din hjemmesides HTML – her er det dog vigtigt at understrege, at hver underside på din hjemmeside skal tildeles et canonical tag. I praksis skrives tagget således:

				
					 <link rel=”canonical” href=”https://hjemmeside.dk/eksempel”>
				
			

Hvis du er flere sider med identisk indhold, skal du indsætte tagget på den side, du ønsker skal med i Googles indeks og dermed vises i søgeresultaterne – med andre ord den vigtigste af de identiske sider.

De fleste CMS’er vil automatisk indsætte sidens URL i canonical tagget. Disse kaldes self-referential canonical tags. Men har du flere sider med samme indhold, skal du indsætte den vigtigste sides URL i canonical tagget på de alternative sider. På den måde sikrer du, at Google kun crawler din primære side. Det giver luft i crawl-budgettet og forhindrer ikke mindst forvirring fra Google.

Bruger du WordPress, kan du via Yoast SEO (som er et SEO-plug-in) angive en kanonisk URL under ‘Avanceret’. 

opsætning af canonical tag i Yoast

På meget store hjemmesider med mange versioner af hver side kan du vælge at automatisere processen, så du ikke behøver at tygge dig igennem opsætningen af canonical tags på 50 forskellige URL’er. Det gør du ved at indsætte følgende generiske kodestykke i hjemmesidens <head>-sektion:

				
					<link rel="canonical" href="{{ canonical_url }}">
				
			

Dette kodestykke sikrer, at sidens URL er self-referential – og forhindrer dermed, at filterfunktioner ødelægger dit SEO-arbejde. På den måde kan du lave samme finte som SEO-holdet hos H&M.

Flere begreber

Vil du lære flere begreber inden for digital markedsføring? Vores digitale ordbog er fyldt med dem – og vi opdaterer den løbende.