Guide: B2C-markedsføring

Hvis du har arbejdet i den digitale marketing verden, er du bekendt med B2B- og B2C-virksomhedstyper. Men du er måske ikke bekendt med B2B- og B2C-marketing strategier. Det meste af tiden fokuserer B2(også kendt som business-to-business) på logiske procesdrevne købsbeslutninger, mens marketing til B2C (også kendt som business-to-consumer) fokuserer på følelsesdrevne købsbeslutninger.

Vil du lære mere om business-to-consumer marketing, så læs med her!

Marketing-modeller_thumbnail

Hvad betyder B2C?

B2C betyder business-to-consumer. B2C er kort fortalt et begreb, der dækker over salg til forbrugere. En B2C-virksomhed er altså en virksomhed, der sælger et produkt eller en service direkte til forbrugere. En industri som er særlig kendt inden for dette marked er eksempelvis e-commerce.

For B2C-marketingfolk er en stor udfordring altid at være ajour med – og foran – kundernes adfærdsmønstre og præferencer. Forudsigende modellering forsøger at forudsige markedstendenser og forbruger handling baseret på tidligere adfærd. B2C er tempofyldt, og markedsændringer kan ske fra den ene dag til den anden.

B2C-markedsføring kan blandt andet bestå af SEO, betalt annoncering på Google og andre former for online marketing.

Købsadfærden ved B2C-salg

B2C-kunder kaldes normalt forbrugere. En forbruger er en person, der køber varer og tjenester efter deres behov og ønsker. Hver gang nogen køber noget til sig selv, deres familie eller en ven – uanset om det er en pakke småkager eller en sportsvogn – er de en forbruger.

B2C-salgscyklussen er typisk kort, hvor størstedelen af transaktionerne er engangskøb, ofte lavere værdi end B2B-salg.

Salgsmuligheder for B2C-virksomheder

Der findes 5 forskellige modeller som B2C virksomheder bruger til at sælge deres produkter online.

  1. Direkte sælgere er en af ​​de mest almindelige og sælger et produkt direkte til forbrugerne.
  2. Online formidlere ejer ikke de produkter, de sælger på deres website, men de sætter sælgere direkte i kontakt med købere og tjener normalt penge på at tage et cut af transaktionen.
  3. Annoncebaseret B2C bliver mere og mere almindelig, da flere og flere mennesker udelukkende bruger online medier. I denne model køber et firma reklameplads på en platform, der modtager store mængder trafik, såsom YouTube.
  4. Fællesskabsbaseret B2C drager fordel af online ligesindede samfund, der forekommer på medieplatforme. Da mange af disse samfund dannes omkring en fælles interesse eller fysisk placering, kan virksomheder lettere identificere potentielle kunder.
  5. Abonnementsbaseret B2C-modeller kræver betaling for at få adgang til en virksomheds indhold. Du kender denne model fra Netflix, Viaplay mv.

Kontakt os for yderligere information

Hvis du sidder tilbage med spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os for yderligere information. Kontakt os ved at ringe på 70 60 50 28, send en mail til info@amplify.dk eller udfyld vores kontaktformular.

Bliv endnu klogere

Vil du have flere nyttige tips om digital markedsføring? Så gå på opdagelse i vores guide-univers, hvor du finder masser af spiselig viden.