Guide: B2B-markedsføring

Så du er ny inden for B2B marketing? Eller måske er du en erfaren professionel, der spekulerer på, hvordan du kan tage din business-to-business marketing til det næste niveau? Uanset hvad har vi din ryg!

Marketing-modeller_thumbnail

Hvad betyder B2B?

Business-to-Business marketing omfatter alle handlinger og processer til at markedsføre og distribuere et produkt eller en service til en anden virksomhed. Det er med andre ord markedsføring rettet mod andre virksomheder i stedet for rettet mod forbrugere. Marketing rettet mod forbrugere kaldes derfor B2C-Marketing.

Formålet med B2B -markedsføring er at gøre andre virksomheder opmærksomme på dit brand, værdien af dine produkter eller ydelser – og på sigt gøre virksomhederne til din virksomheds kunder.

B2B-markedsføring adskiller sig fra B2C-markedsføring på flere parametre. Forskellen ses blandt andet ved, at købsrejsen hos B2B ofte er en længere proces. Samtidig er der ofte mere research forbundet med et køb af produkter eller en service, der ligger inden for B2B.

Når købs projektet er en længere proces, skyldes det ofte, at der er flere beslutningstagere involveret, hvilket kan have indflydelse på markedsføringen, da du ofte skal kommunikere forskelligt til de forskellige beslutningstagere i processen. Det er blandt andet vigtigt at have in mente, at B2B-kunderne oftest er over halvvejs i købsprocessen, før de tager kontakt til en virksomhed. Og netop det er vigtigt at have med planlægningen af, hvordan man ønsker at nå mulige kunder.

Kunderne afsøger generelt markedet grundigere end tidligere og skaber sig et bedre overblik over mulige leverandører eller produkter, før de foretager et køb – hvortil omkring to tredjedele af disse undersøger tre eller flere virksomheder i processen.

3 gyldne råd til B2B-marketing

Hvis I er i gang med udviklingen af jeres B2B-markedsføring, anbefaler vi at følge disse 3 gyldne regler:

1) Skab gode relationer med dine kunder, da dette sikre, at kunden over tid vil købe dine produkter eller services frem for andres.

2) Vis dine foregående resultater fra nuværende eller tidligere kunder frem på dine online platforme, så nye potentielle kunder kan se, hvordan din virksomhed har hjulpet andre kunder, så de nye potentielle kunder kan få interesse i at tage kontakt til din virksomhed og efterspørge dine produkter eller services.

3) Gør det nemt for kunden at hjælpe med hvilke produkter eller services de skal købe. Hvis din virksomhed tilbyder mange produkter og services, så gør det nemt for kunden ved at afklare, hvilke produkter eller services der passer bedst til dem. Hvis du forsøger, at oversælge vil kunden muligvis miste interessen.

10 tips til B2B markedsføring

  1. Kortlæg de vigtigste segmenter/målgrupper.
  2. Få overblik over efterspørgsel og konkurrence.
  3. Definér klare KPI’er for indsatsen.
  4. Hav 100% styr på tracking setuppet.
  5. Tænk i omni-channel frem for siloer.
  6. Vær synlig i alle stadier af kunderejsen.
  7. Brug adfærdsdata til bedre segmentering.
  8. Del ud af jeres brancheviden.
  9. Lad medarbejderne styrke jeres brand.
  10. Afsæt et konkret (og ambitiøst) marketingbudget.

Kontakt os for yderligere information

Hvis du sidder tilbage med spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os for yderligere information. Kontakt os ved at ringe på 70 60 50 28, send en mail til info@amplify.dk eller udfyld vores kontaktformular.

Ofte stillede spørgsmål

B2B er virksomheder som sælger produkter eller services til andre virksomheder (Business to Business).

B2B virksomheder sælger produkter og services til udelukkende andre virksomheder, og B2C virksomheder sælger deres produkter og services til private kunder.

B2B markedet har udviklet sig meget gennem tiden, og derfor findes der mange typer af B2B virksomheder. De mest klassisk kendte B2B virksomheder er producenter, resellers, regeringer og institutioner.

Bliv endnu klogere

Vil du have flere nyttige tips om digital markedsføring? Så gå på opdagelse i vores guide-univers, hvor du finder masser af spiselig viden.